• 031-91015015
  • info@mstid.com

مدیر مراکز نوآوری دانشگاهی شرکت MSTID در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده مکانیک و اعضای هیئت علمی دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این مطلب گفت: استراتژی های شرکت فولاد مبارکه اصفهان، این مجموعه را به عنوان یکی از اولین صنایع ورود کننده به حوزه “نوآوری باز” در سطح کشور تبدیل کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه، حمید نظری در جلسه ای که با حضور مدیران این شرکت برای معرفی سیاست های فولاد مبارکه در خصوص نوآوری باز، حمایت از ایده های نوی هسته های تحقیقاتی، سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان، تشریح کلان روندهای فولاد مبارکه و شیوه اعطای پژوهانه به اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد؛ با اشاره به مفاهیم حوزه “نوآوری باز” ‌اظهار کرد: “نوآوری باز” از جمله موضوعات بدیعی است که در دنیا خیلی مطرح شده ولی در کشور ما کمتر جای خودش را پیدا کرده و به معنای خلق و اشاعه ایده در درون و برون سازمان و پذیرش ایده‌های جدید در سراسر صنعت و کسب‌وکار است و به بیان ساده در مفهوم نوآوری باز این تفکر وجود دارد که در عصری که دانش بطور گسترده توزیع و پراکنده شده است؛ شرکت‌ها و سازمان‌ها نمی توانند تنها به تحقیقات و نوآوری‌های خود بسنده کنند.

 

وی افزود: این مدل نه تنها به توسعه ایده‌ها کمک می‌کند بلکه باعث می شود که ایده‌های نوآورانه مجاز بیشتری در خارج از شرکت‌ها برای استفاده آنها خلق شود و مدیران جهت رهبری نوآورانه با چنین رویکردی شرکت را مؤثرتر و با کارایی بهتر جلوه می‌دهند.

نظری با برشمردن چالش های مدل کسب و کار نوآوری بسته عنوان کرد: در سال‌های اخیر مدل کسب‌وکار نوآوری بسته با چالش‌های محیطی متعددی رو به رو شده که این چالش‌ها شامل افزایش دانش کارکنان و میزان تحرک بسیار بالای آنها، پیدایش سرمایه گذاری جسورانه خصوصی، کوتاه شدن چرخه عمر تکنولوژی‌ها و افزایش هزینه‌های R&D می‌باشد.

مدیر مراکز نوآوری دانشگاهی شرکت MSTID بیان کرد: با توجه به چالش‌های مذکور، رقابت با مدل کسب‌وکار‌های نوآوری بسته بسیار مشکل است و به این ترتیب ایده نوآوری باز در پاسخ به چنین چالش‌هایی مطرح گردیده است.

واسطه های “نوآوری باز ” تسهیل کننده ارتباطات هستند

حمید نظری عنوان کرد: همواره تبادلات فناورانه و رفع نیازهای صنعت با چالش های بسیاری مواجه است و در این میان، وجود نهادی به منظور تسهیل فرآیند تبادل فناوری در جهت افزایش تعاملات از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

وی گفت: در این میان نقش واسطه های “نوآوری باز ” در تسهیل برقراری ارتباط بین شرکت های صنعتی به عنوان متقاضیان فناوری و شرکت های فناوری محور به عنوان ارائه دهندگان فناوری بسیار با اهمیت است.

نظری اظهار کرد: با این حال، آن گونه که تجارب گذشته نشان می دهد؛ در کشور ما نهادهای واسطه، عملکرد مناسبی نداشته و تبادلات فناورانه، از شرایطی مطلوبی برخوردار نیست ولی در این بین شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه (MSTID) با هدف حمایت از کسب و کارهای نوآورانه مرتبط با صنعت فولاد کشور ارتباط خوبی با این شرکت ها و نهادهای دانشگاهی برقرار کرده که امیدواریم روز به روز در این مسیر به توفیقات بهتری دست یابد.

مدیر مراکز نوآوری دانشگاهی شرکت MSTID با اشاره به تاریخچه ارتباط دانشگاه و صنعت بیان کرد: در طول سال های متمادی ارتباطات زیادی بین صنایع و دانشگاه ها بوده که متاسفانه به دلایل مختلف و مشکلات نگرشی نتایج قابل قبول و اثر بخشی نداشته است.

حمید نظری افزود: ما در شرکت MSTID با رصد و بررسی مشکلات موجود در مسیر هم افزایی صنعت و دانشگاه، درصدد برآمدیم با رفع و دفع آن ها راه را برای ارتباط موثر صنعت فولاد با شرکت های دانش بنیان در راستای منافع دوجانبه هموار سازیم که بحمدالله با تلاش و همکاری مدیران ارشد شرکت فولاد مبارکه به نتایج بسیار خوبی دست یافته ایم.

وی در پایان نظریات و پیشنهادات سازنده اساتید، دانشجویان و متولیان شرکت های دانش بنیان را تسریع کننده حرکت این شرکت در راه نیل به اهداف دانست.